Ahad, 8 Mac 2009

ISU TINGKAH LAKU BERMASALAH

Isu salah laku remaja terutamanya pelajar sekolah merupakan isu semasa yang hangat diperkatakan saban hari. Isu ini menjadi bualan panas di kalangan masyarakat tanpa mengira tempat dan keadaan. Perbuatan merosakkan harta benda awam, gengsterisme, pergaulan bebas, pelacuran, perjudian, lumba haram, pengambilan dadah dan bermacam-macam lagi salah laku merebak dengan meluas seolah-olah tiada jalan penyelesaian.Sikap ini sebenarnya berpunca daripada beberapa faktor iaitu faktor individu itu sendiri, faktor keluarga, masyarakat, kurangnya didikan agama dan penguatkuasaan disiplin yang rapuh. Remaja yang sering terlibat dengan gejala tidak sihat ini pada asalnya melakukan kegiatan tidak bermoral sebagai satu cara mengisi masa lapang atau sekadar untuk bersuka-suka. Perasaan tanggungjawab tidak wujud dalam diri mereka kerana mereka berpendapat kerosakan tersebut akan dibaiki kelak. Faktor kedua ialah institusi keluarga yang pincang. Ibu bapa yang sering bergaduh atau sibuk dengan urusan masing-masing boleh menyebabkan remaja menghadapi konflik jiwa akibat kekurangan perhatian dan kasih sayang. Justeru, mereka mencari jalan mudah untuk melepaskan rasa tidak puas hati mereka itu.Masyarakat juga merupakan faktor pendorong kepada peningkatan gejala sosial masa kini. Pengaruh rakan sebaya, pengaruh kafe siber dan hiburan yang tidak dikawal mempercepatkan lagi penularan gejala-gejala tidak sihat ini. Masyarakat pula seolah-olah tidak mahu ambil tahu perilaku remaja-remaja ini kerana tidak mahu menjadi mangsa sikap gengster mereka. Kurangnya didikan agama dan penerapan nilai-nilai murni menyebabkan anak-anak zaman ini tidak bijak dalam membezakan antara yang baik dengan yang buruk. Bagi kes-kes salah laku di sekolah pula, tiada penguatkuasaan yang keras diambil hingga menyebabkan pelajar melakukan salah laku berulang kali tanpa ada rasa bersalah.Kes-kes salah laku yang sering berlaku di kalangan pelajar sekolah adalah disebabkan tingkah laku bermasalah yang tidak dibendung sejak kecil. Tingkah laku bermasalah ini memberikan kesan kepada pelajar itu sendiri, anggota keluarga, masyarakat, institusi pendidikan dan juga negara. Tingkah laku bermasalah ini menyebabkan berlaku peningkatan masalah disiplin dan kemerosotan prestasi akademik. Prestasi sekolah juga akan turut merosot dan peningkatan masalah disiplin akan mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran. Masyarakat juga akan menerima tempias daripada tingkah laku bermasalah ini khususnya dari segi pertambahan masalah sosial seperti vandalisme dan gengsterisme. Martabat institusi pendidikan dan negara akan turut terjejas ekoran daripada membiaknya gejala sosial di kalangan pelajar.Pendidikan awal di kalangan kanak-kanak adalah cara terbaik untuk membimbing pelajar dalam membentuk akhlak dan sahsiah diri yang tinggi. Pendidikan agama yang mencukupi dan penerapan nilai-nilai murni dalam diri merupakan cara yang berkesan dalam menangani masalah salah laku ini. Ibarat kata pepatah, ‘melentur buluh biarlah dari rebungnya’. Didikan yang baik membolehkan pelajar membezakan sikap baik dan buruk serta menghindarinya. Institusi keluarga khususnya ibu bapa perlu menjadi role model kepada anak-anak, memberikan perhatian yang sewajarnya, tidak hanya mengejar kebendaan semata-mata. Tingkah laku ibubapa adalah contoh yang terbaik bagi anak-anak. Penguatkuasaan disiplin di sekolah juga merupakan salah satu cara untuk menangani masalah tingkah laku di kalangan pelajar. Kurangnya tindakan daripada pihak sekolah akan menyebabkan pelajar sentiasa ingin mengulangi tingkah laku negatif sering dilakukan. Kesimpulannya, semua pihak perlu sama-sama berganding bahu bagi membendung fenomena ini daripada berterusan sehingga menjejaskan imej negara.Pembentukan sahsiah dan keterampilan diri pelajar menuntut penglibatan guru secara aktif dan bersungguh-sungguh. Dalam konteks ini, guru berperanan sebagai pembentuk nilai yakni menerapkan nilai-nilai murni yang tinggi, nilai-nilai agama, akhlak dan keperibadian mulia. Peranan guru ialah untuk menanam kesedaran, kefahaman dan keyakinan dalam diri pelajar tentang kepentingan nilai dan moral. Guru juga berperanan sebagai pendidik khususnya dalam memperkembangkan potensi pelajar dalam aspek jasmani, emosi, rohani dan intelek. Guru juga mempunyai hubungan yang rapat dengan masyarakat dan boleh menggunakan statusnya untuk menyebarkan nilai-nilai positif kepada masyarakat. Peranan guru sebagai penggerak masyarakat menjadikan guru sebagai satu-satunya golongan yang mempunyai kuasa istimewa untuk membentuk budaya, minda, nilai, sikap dan perwatakan remaja yang bakal menjadi pemimpin pada masa akan datang. Peranan guru amat penting dalam masyrakat. Gurulah pendidik, gurulah pembimbing, gurulah pembentuk nilai, gurulah penggerak masyarakat, gurulah penyebar ilmu, guru juga menjadi mentor, guru adalah sumber utama dalam pembentukan masyarakat yang tinggi nilai moral dan akhlaknya. Justeru, sebagai pendidik, berjuanglah wahai guru-guru Malaysia.NOR
AZRINA BINTI AZIZ AND THE GANG
KPLI(SR) 2009PENGAJIAN PEMULIHAN KHAS

1 ulasan:

  1. SAYA SANGAT BERSYUKUR ATAS REJEKI YANG DIBERIKAN KEPADA SAYA DAN INI TIDAK PERNAH TERBAYANKAN OLEH SAYA KALAU SAYA BISA SEPERTI INI,INI SEMUA BERKAT BANTUAN MBAH RAWA GUMPALA YANG TELAH MEMBANTU SAYA MELALUI NOMOR TOGEL DAN DANA GHAIB,KINI SAYA SUDAH BISA MELUNASI SEMUA HUTANG-HUTANG SAYA BAHKAN SAYA JUGA SUDAH BISA MEMBANGUN HOTEL BERBINTANG DI DAERAH SOLO DAN INI SEMUA ATAS BANTUAN MBAH RAWA GUMPALA,SAYA TIDAK AKAN PERNAH MELUPAKA JASA BELIAU DAN BAGI ANDA YANG INGIN DIBANTU OLEH RAWA GUMPALA MASALAH NOMOR ATAU DANA GHAIB SILAHKAN HUBUNGI SAJA BELIAU DI 085 316 106 111 SEKALI LAGI TERIMAKASIH YAA MBAH DAN PERLU ANDA KETAHUI KALAU MBAH RAWA GUMPALA HANYA MEMBANTU ORANG YANG BENAR-BANAR SERIUS,SAYA ATAS NAMA PAK JUNAIDI DARI SOLO DAN INI BENAR-BENAR KISAH NYATA DARI SAYA.BAGI YANG PUNYA RUM TERIMAKASIH ATAS TUMPANGANNYA.. BUKA DANA GHAIB MBAH RAWA GUNPALA

    BalasPadam